De portefeuille van... Jeanine Helthuis

'Ook zelf een bus besturen hoorde bij de onboarding, gááf!'
Commissarissen en bestuursleden over hun (nieuwe) functie

Naam, hoofdfunctie en leeftijd:

Jeanine Helthuis, multi-commissaris, 61 jaar

Nieuwe toezichtfunctie:

Lid van de rvc van Transdev NL

Bestaande portefeuille toezicht- en bestuursfuncties:

De Volksbank, Transdev NL, CAB Payments Europe

Waarom heeft men u benaderd als/benoemd tot commissaris: welke toegevoegde waarde kunt u bieden?

'Transdev heeft mij benaderd vanwege mijn langjarige ervaring als commissaris én mijn expertise van openbaar vervoer, opgedaan in de twaalf jaar dat ik commissaris was bij ProRail. Transdev verzorgt busvervoer, ambulancezorg en taxi-on-demand (wmo vervoer).'

Waarom heeft u ja gezegd: wat trekt u aan in deze functie?

'Mobiliteit en in dit geval openbaar vervoer doet ertoe, het is essentieel in het leven van heel veel mensen. Daar draag ik graag aan bij.'

Heeft u een due diligence uitgevoerd, alvorens de functie te aanvaarden en waaruit bestond deze?

'Een goede due diligence is belangrijk, zodat je goed weet wat de uitdagingen van de onderneming zijn. Naast de selectiegesprekken waarin al behoorlijk wat informatie wordt gedeeld, heb ik uitgebreid gesproken met het hele directieteam, alvorens de functie te aanvaarden. Evenals met de commissaris die ging vertrekken. Daarnaast heb ik uiteraard documenten als strategie, jaarplan en het laatste accountantsverslag opgevraagd. Buiten dit alles is internet een goede bron en dat gebruik je natuurlijk ook al om je voor te bereiden op de gesprekken.'

Hoe heeft u zich ingewerkt? 

'Het inwerken is vrij intensief geweest: niet alleen veel gesprekken met de direct reports van de directie maar ook bezoeken aan locaties. Daar heb ik alle gelegenheid gekregen om juist met de medewerkers van gedachten te wisselen. Zo heb mogen meeluisteren met 112 waar Witte Kruis als ambulancevervoerder deel vanuit maakt. Ook heb ik een bezoek gebracht aan het regiecentrum OV, waar alle communicatie met buschauffeurs plaatsvindt, bijvoorbeeld bij vertraging maar ook bij agressiviteit in de bus. Heel leerzaam. Ook zelf een bus besturen hoorde bij de onboarding, erg gaaf om te doen.'

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de organisatie waarop u toezicht gaat houden en welke rol kan de rvc/rvt daarbij spelen?

'Een uitdaging voor Transdev zijn - net als in veel andere branches - is de zorg voor voldoende en goed inzetbare medewerkers, nu en in de toekomst. Een andere uitdaging is de transitie naar zero-emissie bussen en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer, ook in landelijke gebieden, ondanks de geplande kortingen die de huidige regering wil doorvoeren. Dit zijn grote thema’s die op iedere rvc-vergadering worden besproken. De rvc onderhoudt ook nauw contact met de ondernemingsraad.'

Hoe divers samengesteld is de rvc/rvt? Welke meerwaarde heeft een divers samengestelde rvc/rvt voor het toezicht?

'Deze rvc is zeer divers qua ervaring, opleiding, nationaliteit, karakter en werkzaamheden. Dat maakt het des te uitdagender en daarmee aantrekkelijk om hiervan deel uit te maken. De uitwisseling binnen de rvc maakt het dynamisch en leerzaam vanwege de verschillende perspectieven.'

Hoe ‘Irrgang-proof’ is uw portefeuille: hoe gaat u om met het maximum van vijf commissariaten bij grote rechtspersonen?

'Mijn portefeuille met drie commissariaten voldoet ruimschoots aan het gestelde maximum. De
Volksbank is een systeembank en conform de EBA Guidelines (European Banking Authority, red.) geldt er dan een extra beperking tot maximaal vier commerciële organisaties. Ook daar voldoe ik uiteraard aan.'

Hoeveel tijd bent u in totaal kwijt aan uw toezichtportefeuille?

'Het tijdsbeslag verschilt heel erg naar gelang wat er speelt bij een organisatie, maar gemiddeld schat ik in dat ik zo’n twintig uur per week aan deze drie commissariaten besteed. Het is fijn om de ruimte en gelegenheid te hebben om een stap naar voren te doen als dat nodig is.'