Impact van Geopolitiek
Bedrijven staan meer dan ooit voor de uitdaging om een strategie te ontwikkelen die hen in staat stelt om met veranderende geopolitieke ontwikkelingen (zoals in Amerika, Midden Oosten en Oost Europa) om te gaan. De complexiteit van de huidige geopolitieke omgeving roept de vraag op hoe internationaal actieve Nederlandse bedrijven zich daaraan kunnen aanpassen.
Geopolitiek valt niet meer weg te denken uit de bestuurskamer van grote en kleine bedrijven. Het boek Impact van Geopolitiek schetst hoe bedrijven kunnen reageren en waar mogelijk anticiperen, op geopolitieke ontwikkelingen. Van hogere grondstoffenprijzen en exportbeperkingen tot cyberveiligheid of spanningen op de multinationale werkvloer. Het onderzoek, in opdracht van Stichting Management Studies en uitgevoerd door advieskantoor PwC en Instituut Clingendael, laat zien hoe belangrijk het is om geopolitiek een vast en terugkerend onderdeel te laten zijn van de risico- en kansenanalyses. Want hoe meer bedrijven geopolitiek inbedden in de eigen strategie, des te meer hun weerbaarheid tegenover geopolitieke risico’s wordt vergroot. Maar ook zijn ze daarmee beter in staat de kansen van geopolitieke veranderingen te herkennen en te benutten.
