Geen wijsheid achteraf maar direct inzicht

Zó verwerk je langetermijnwaardecreatie in het jaarverslag

Langetermijnwaardecreatie (LTW) wordt een belangrijk topic de komende jaren. Maar hoe maak je de vertaalslag naar het jaarverslag? Met een nieuwe verslagleggingsmethode: het LTW-model. Een ontwikkeling van EY, academici, beleggers en bestuurders. Dit is het tweede en laatste artikel rond dit thema. In het eerste deel lag de focus op de geconstateerde uitdagingen rondom LTW, nu de oplossingen bij deze uitdagingen.

Het LTW-model biedt geen wijsheid achteraf, maar direct inzicht aan alle stakeholders. Kortom, het levert een multistakeholderverslag op. Dit ontwikkel je door goed uit te leggen hoe de organisatie met geschikte investeringen voor elke stakeholdergroep waarde creëert. Bovendien maak je ook gebruik van nieuwe gegevensbronnen, want in de huidige wereld zijn alle data tenslotte verbonden.

Dit is de basis

Met het LTW-model breng je samenhangend, gestructureerd en beknopt verslag aan stakeholders uit, op basis van alle value drivers. De kern bestaat uit twee beginselen:

Doel: meet de waarde volgens het doel van de organisatie, waarbij de doelstellingen zijn geformuleerd vanuit het perspectief van de stakeholders: hoe zien zij waardecreatie? Van alle stakeholdergroepen verzamel je informatie om te begrijpen hoe zij waarde percipiëren en welke strategische bedrijfsmiddelen hiervoor nodig zijn.

Resultaten: benoem de fundamentele prestatie-indicatoren die voor verschillende stakeholders belangrijk zijn. Door hiernaar te presteren, creëert de organisatie waarde.

5x voordelen op lange termijn

Met de eenvoudige, herhaalbare structuur van het LTW-model maak je veel gemakkelijker verslagen voor verschillende lezers. Bovendien helpt het de organisatie om:

1. betere zakelijke beslissingen te nemen, door de kansen op het creëren van LTW mee te laten wegen in strategieën voor het toewijzen van kapitaal;

2. het inzicht in trends op macro-economisch, technisch, maatschappelijk en milieugebied te vergroten. De organisatie kan investeringsbeslissingen tenslotte beter onderbouwen en waarborgen als alle beslissingen de omzet en het organisatiedoel ondersteunen;

3. rekening te houden met alle factoren die immateriële waarde aandrijven, op basis van zes belangrijke kapitaalinputs (financieel, menselijk, maatschappelijk, natuurlijk, geproduceerd en intellectueel);

4. Aan beleggers te communiceren hoe en waarom investeringen worden gedaan om strategische bedrijfsmiddelen te ontwikkelen, en welke waarde dit voor hen specifiek oplevert;

5. het stakeholdervertrouwen te vergroten dankzij een breder scala aan managementinformatie.

Vertaalslag naar het verslag

Het verslag zelf bestaat uit drie grote hoofdstukken:

Hoofdstuk 1: achtergrond en langetermijntrends in de sector.

Het eerste hoofdstuk besteedt aandacht aan de bedrijfscyclus en andere langetermijntrends. Lange termijn betekent ongetwijfeld voor elke organisatie iets anders, vooral wanneer ze in sectoren met verschillende cycli opereren. In de lucht- en ruimtevaartindustrie strekken productontwikkelingsstrategieën zich vaak over tientallen jaren uit, terwijl zes maanden voor een starter al een langetermijnplanning is. Houd hiermee dus rekening.

Hoofdstuk 2: doel en strategische doelstellingen om waarde voor stakeholders te creëren.

In het tweede hoofdstuk behandel je het doel van de organisatie. Het gaat over de bestaansreden en de stakeholders die prioriteit hebben, omdat ze essentieel zijn om het doel van de organisatie te realiseren.

Hoofdstuk 3: analyse van de stakeholderwaarde

Het derde hoofdstuk – het hoofdgedeelte van het LTW-verslag – bestaat uit een reeks verslagen van één pagina voor de belangrijkste stakeholders. Hoewel de verslagen zelf voor elke lezer eenvoudig en begrijpelijk moeten zijn, zijn de data en analytics achter de verslagen complex. Data en analytics maken het nu mogelijk om de meeste percepties van stakeholders effectief te meten.

Meer weten? Neem contact op met Martijn de Jong EY Professional Practice Group – Corporate Governance

martijn.de.jong@nl.ey.com