Terug aan de top

‘Organisaties zijn sociale instituties’
Boekbespreking

Alleen wanneer na een crisis ook de onderlinge relaties, het zelfvertrouwen en de trots op de organisatie worden hersteld, kan een organisatie weer terugkomen aan de top. Betoogt Theo van Iperen in zijn nieuwe boek ‘Terug aan de Top’. Een boek gebaseerd p een bekroond onderzoek bij INSEAD dat een uniek model oplevert voor herstel van organisaties na een crisis.

Veel organisaties krijgen er op enig moment mee te maken: een crisis van binnenuit, die langzaam het functioneren verslechtert en uiteindelijk de continuïteit bedreigt. Theo van Iperen deed bij de internationale business school INSEAD onderzoek naar de vraag hoe een organisatie vanuit deze gevarenzone weer terug aan de top te brengen. Dit met lof bekroonde onderzoek heeft hij uitgewerkt in zijn nieuwe boek Terug aan de top. De meeste leiders van organisaties in problemen vertrouwen nog steeds op top-down ingrijpen. De top bedenkt een plan – vaak samen met een adviesbureau – deelt dat met het middelmanagement dat het mag gaan uitvoeren, en probeert vervolgens met stoom en heet kokend water de verandering door de organisatie heen te duwen. Met als resultaat veel stress en weerstand, en weinig resultaat. Van Iperen laat zien dat vergeten wordt dat organisaties voor alles sociale instituties zijn, die worden geregeerd door emoties en menselijke behoeften. Alleen wanneer na een crisis ook de onderlinge relaties, het zelfvertrouwen en de trots op de organisatie worden hersteld, kan een organisatie weer terugkomen aan de top. Het boek voert ons langs de meest iconische herstelcasussen uit de managementliteratuur: Nissan, Lufthansa, het New York City Police Department, Philips en Air France. Maar ook langs nationale pogingen: Hogeschool Utrecht, het brandweercorps Amsterdam-Amstelland, Tata Steel, ABN AMRO en het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het boek presenteert een uniek model voor herstel dat alle domeinen behandelt die relevant zijn bij het systematisch veranderen van organisaties: de communicatie, de agenda, de actoren, de aanpak, het toekomstperspectief en het leiderschap. In deze aanpak staan niet de werkprocessen centraal, maar de menselijke emoties en behoeften. Theo van Iperen wordt gezien als een van de toonaangevende onafhankelijke organisatieadviseurs van Nederland. Hij is opgeleid als econoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, als organisatiekundige aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan INSEAD Business School in Fontainebleau bij Parijs. Theo is als promovendus verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Kijk hier voor meer info over dit boek.